29 jūlijs, 2013

Kāda Latvijas govij saistība ar Jaunzēlandes govi?


Kā izrādās, Jaunzēlande šobrīd ir viena no lielākajām piena ražotājām valstīm pasaulē. Patlaban Jaunzēlandes piena sektorā valda krīze, jo valsts pārdzīvo sen nebijušu sausumu. Uz šādu situāciju reaģē pasaules biržas, kur strauji pieaug piena iepirkuma cenas. Izrādās, ka tas ietekmē arī Latvijas gotiņu devuma vērtību...
Tā kā mēs esam globalizēti, tad arī Latvijā piena iepirkuma cena sasniegusi vasarai netipisku rādītāju - 0,21 lats par vienu kilogramu jeb 210 lati par vienu tonnu piena, un cena turpināšot kāpt arī turpmāk, - ar tādu informāciju pirms pāris nedēļām nāca klajā Latvijas Piensaimnieku centrālās savienības (LPCS) valdes priekšsēdētājs Jānis Šolks.



Uz šādu paziņojumu ātri vien reaģēja Latvijas Pārtikas tirgotāju asociācija (LPTA), publiski paužot viedokli, ka LPCS bruģē ceļu cenu kāpumam visā industrijā. Savukārt tas varot draudēt ar lavīnveidīgu cenu kāpumu arī citās pārtikas produktu grupās. Līdz ar to LPTA vērsīsies ar iesniegumu valsts institūcijās, prasot izvērtēt piena pārstrādātāju rīcības likumību.


Kā norādījis LPTA izpilddirektors Noris Krūzītis, piensaimnieku paziņojumā par piena produktu cenas kāpumu tuvākajā laikā ir saskatāmas piena pārstrādātāju karteļa iezīmes, jo vedina domāt par LPCS biedru saskaņotu rīcību cenu paaugstināšanā. Šāda stratēģija esot vērsta pret mazumtirgotājiem, uzskata N.Krūzītis.

Savukārt Piensaimnieku apvienība Pārtikas tirgotāju asociācijas paziņojumus par karteli nosaukusi par “skaļiem saukļiem un populismu”, uzskatot, ka mazumtirgotāji ir ne bez pamata nobažījušies. "Lielie mazumtirgotāji domā, ka viņi jūtas droši par savu 20-45% uzcenojuma politiku piena produktiem, jo noslēgtie līgumi ar pārstrādātājiem neļauj viņiem atklāt patieso situāciju. Tādēļ viņi pašlaik var atļauties būt ignoranti un novirzīties no galvenā temata - savas uzcenojuma politikas piena produktiem 20-45% apmērā," teikts LPCS paziņojumā.

Praksē mēs ražotāju un tirgotāju kašķi jūtam kā lēnu un nenovēršamu piena produktu sadārdzināšanos. Vismaz lielo "tīklu" veikalos aizvien retāk tiek piedāvātas atlaides piena produktiem. 

Pieļaujama arī iespēja, ka šādā veidā notiek gatavošanās eiro ieviešanai.

Kurai no pusēm taisnība - grūti spriest. Nav noliedzams, ka lielie mazumtirgotāji, kas iztērē milzu naudas reklāmās, kurās slavina sevi par zemajām cenām, patiesībā tirgo preces ar milzīgu uzcenojumu. Tai pat laikā nav īsti skaidrs, ko vēlas pateikt piena ražotāji, piesaucot Jaunzēlandes krīzi un piena cenas pasaules biržās... Vai tiešām būtu atgriezušies Ulmaņlaiki un Latvija kļuvusi par nopietnu spēlētāju pasaules lauksaimniecības produktu tirgū ???

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru